Perinteinen organisaatioviestintä uskoo yhteen totuuteen ja siitä kertomiseen valituilla sanoilla, valituilla tavoilla, valituissa kanavissa ja valittujen tahojen toimesta. Perinteisen ajattelun mukaan organisaatio pystyy hallitsemaan prosessia, sisältöjä ja tulemia. Sosiaalinen media on muuttanut tämän: totuus on neuvotteluprosessi, johon voi osallistua kuka tahansa.
Prosessiin myös osallistutaan eri tavalla kuin ennen. Kaikille sama standarditieto ei riitä, vaan rinnalle vaaditaan henkilö- ja tilannekohtaista sisältöä. Perinteinen organisaatiopuhe ei täytä ’kuluttajan’ uudenlaisia odotuksia – eikä sen paremmin tuottajankaan.
Vanhana tiedottajana olen iloinen sosiaalisesta mediasta: se
- tarjoaa organisaation edustajalle mahdollisuuden olla ihmisenä ihmisten joukossa ja
- mahdollistaa ihmisen puhumisen toiselle ihmiselle.
Inspiraation lähde Karoliina Luoto: Tulevaisuutemme verkossa -alustus DCL 2010 -konferenssissa 2.11.2010
Paluuviite: DCL2010 – Mitä jäi käteen? « Viestintälotta
Paluuviite: DCL2010-konferenssissa | Oppimassa