Sain eilen olla mukana tietoturva-asiantuntijoiden pilvipalvelupaneelissa. HAMKissa järjestettiin korkeakoulujen tietoturvapäivät, ja yhtenä ohjelmakohtana keskusteltiin siitä, miten korkeakoulu voi ottaa toimintaansa pilvipalveluja eli käytännössä somea. Kerroin omassa alustuksessani, miten HAMK käyttää maksuttomia pilvipalveluita osana omaa viestintäänsä.
Me olemme sosiaalisessa mediassa, koska meidän asiakkaamme ovat sosiaalisessa mediassa. Strategiamme painottaa sähköisen, yhteisen työskentelyn merkitystä. Pilvessä nämä tapahtuvat molemmat.
Perustimme oman sivun Facebookiin v. 2008. Vuosien varrella palettiin on otettu uusia palveluita niiden suosion ja oman sekä kohderyhmän käyttötarpeiden perusteella. Meillä on omien verkkosivujemme tukena Facebook, Youtube, Flickr, Twitter, Pinterest ja Instagram (sekä hostattu WordPress-blogi). Tavoitteenamme on käyttää valittuja kanavia suunnitelmallisesti ja resurssoidusti:
- Me kerromme koulutuksestamme.
- Me annamme opiskelijoiden kertoa omista kokemuksistaan.
- Me neuvomme hakijoita.
- Me jaamme materiaalia.
- Me tarjoamme verkostoitumisen mahdollisuuksia.
- Me olemme läsnä, jotta olemme olemassa.
- Me johdatamme lisätiedon lähteille.
Meidän kokemuksemme pilvipalveluista ovat hyviä:
- voimme palvella ihmisiä heidän omilla ehdoillaan
- tekemisessä on mukana isompi joukko ihmisiä kuin organisaatioyksikkö
- meillä on käytössä nopeat työkalut, kunhan omat prosessimme ovat kunnossa
- saamme tietoa tarpeista ja palautetta toiminnastamme
- meillä on mahdollisuus hyvään maineeseen verkostojen voimalla.
Olemme myös oppineet paljon matkan varrella:
- Tavoitteet on määriteltävä ja niitä on mitattava.
- Resurssi pitää olla kirjattuna toimenkuviin asti.
- Pitää olla jatkuvasti valppaana uusien ilmiöiden, palvelujen ja käyttötapojen äärellä.
- On osattava luopua vanhoista toimintatavoista/työkaluista.
Tulisiko listaan lisätä jotain? Onko oma kokemuksesi erilainen?