Pidin pari viikkoa sitten verkossa alustusta blogikirjoittamiseen, ja kirjoitin tuoreita tunnelmia tähän blogiin.
Osallistujilta saatiin muodollinen palaute tällä viikolla – kiitos teille, jotka vastasitte. Palaute vahvisti mielikuvaa istunnon onnistumisesta: vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä sisältöön. Palautteen mukaan parantamisen varaa olisi ollut juuri osallistujien huomioimisessa.
Jälkikäteen miettien olisimme voineet koulutuksen tilaajan kanssa paitsi suunnitella myös harjoitella session yhdessä, jotta luentomaisuutta olisi älytty karsia. Istunnossa olisi voitu aktivoida osallistujia helpolla kyselyllä heti alkuun (esim. monellako on kokemusta blogin kirjoittamisesta, kommentoimisesta tai seuraamisesta) ja päättää samoin kyselyyn esim. jatkosuunnitelmista. Alustus olisi myös voinut olla tiiviimpi, valikoivampi ja lyhyempi, jotta loppuun olisi jäänyt enemmän aikaa kysymyksille ja keskustelulle. (Session lopussa kyllä mietimme sitä, missä ja miten keskustelua voitaisiin jatkaa: blogeissa, foorumeilla, verkostopalvelussa… Paikkaa ei luontaisesti tuntunut löytyvän, mikä varmaan kertoo myös osallistujien kirjavasta taustasta ja toistaiseksi olemattomasta siteestä.)
Palautteen antaminen vaikuttaa
Olen iloinen siitä, että webinaari koettiin onnistuneeksi, mutta seuraavaan istuntooni aiheesta kuin aiheesta suunnittelen ainakin yhden aktivoivan elementin. Kerron tästä kokemuksesta myös kollegalleni Vesa Vileniukselle, jonka verkkokoulutuksessa 18.11. pohditaan, miten organisaatiot voivat sisällyttää sosiaalisen median markkinointiinsa.
hei Lotta,
Virkistävää luettavaa ja kehittyvää! Kokeneena verkko-opena koen myös osallistujien aktivoinnin aina yhtä haastavaksi. Pohdittavaksi jää aina, että millä työkalulla ( Webex) ja miten innostan aktivoitumaan? Joskus on jännä käyttää ihan pikatyökauluja (tsekkaamiseen ja pikaisen yleiskuvan luomiseen) ja joskus taas pidempi keskustelurinki herättelee kokemuksien vaihtoon.
Innostuneena odottelen seuraavia aktivointikokemuksia webinaaristasi :-),onko jotain jo mielessä?
Tutkailee lomasanna