Jos työyhteisön viestintää ei mielletä tiedottajan lähettämiksi to all -sähköposteiksi, se nähdään usein aineettomana, mittaamattomana, saavuttamattomana, määrittelemättömänä, johtamattomana, tavoitteettomana ja epämääräisenä ja jotenkin vaan tapahtuvana asiana.
Hanna Salminen on toista mieltä. Hän listasi #intranetwork-tapahtumassa tusinan asiaa, joihin strategisella vuoropuhelulla (eli ’viestinnällä’) vaikutetaan. Nämä kaikki puolestaan näkyvät suoraan organisaation toiminnassa ja tuloksessa:
- sujuvat työprosessit
- työturvallisuus
- asioiden loppuun saattaminen
- luottamus ja tehokkuus
- identiteetin rakentuminen
- ilmapiiri
- yhteisöllisyys, oppiminen ja tiedonjako
- työn mielekkyys ja työhyvinvointi
- uskallus kokeilla ja epäonnistua
- päätösvalta ja toiminnan läpinäkyvyys
- työnantajakuva ja maine
- aineeton ja inhimillinen pääoma.
Miten organisaation viestintä voisi olla viestintäyksikön vastuulla?
Kuuntele ja katsele Hanna Salmisen puheenvuoro.